تبلیغات
کوچ kooch

کوچ kooch
ماه فرو ماند از جمال محمد(ص) سرو نباشد به اعتدال محمد(ص) 
قالب وبلاگ

 

استان کهگیلویه و بویر احمد كه در جنوب غربی ایران قرار گرفته است

 یكی از استانهای زیبای كشور می باشد كه به سرزمین چهار فصل

 شهرت یافته است. این استان بین مدارهای 29 درجه و 52 دقیقه و

31 درجه و 26 دقیقه شمالی در نصف النهارهای 49 درجه و 55 دقیقه

و 51 درجه و 53 دقیقه شرقی قرار دارد. کهگیلویه و بویر احمد از شمال

 با چهار محال بختیاری، از شمال شرق با استان اصفهان، از شرق با

 استان فارس، از غرب با استان خوزستان و از جنوب با استان بوشهر هم

جوار است. این استان دارای 5 شهرستان، و 41 دهستان و 14 شهر می باشد.

 

موزه یاسوج: موزه یاسوج با برخورداری از آثار و شواهد به جای مانده از گذشتگان با فرهنگ این بخش از مرز و بوم ایران چون نگینی در دل ارتقاعات دنا می‌درخشد. این گنجینه گرانبها كه در 28 اردیبهشت ماه سال 1382 افتتاح شده با مساحتی در حدود 150 متر مربع در طبقه دوم اداره میراث فرهنگی استان كهكیلویه و بویر احمد قرار دارد. در این موزه اشیای فلزی شامل انواع ظروف فلزی، نظیر كاسه، جام و گلدان، ابزار آلات جنگی مانند خنجر، شمشیر، پیكان و ابزار آلات تزئینی مانند مهره‌ها، گوشواره ها، حلقه ها و النگوها، همچنین سكه های دوران ساسانی و متعلق به پادشاهانی چون خسرو دوم و سكه‌های دوره الیمایی و چند مهره از دوره ساسانی نگهداری می شود. یكی از برجسته ترین اشیائی كه در موزه یاسوج نگهداری می‌شود قطعه‌ای از نقش برجسته شاپور اول ساسانی است كه برروی سنگ حفاری شده است. در موزه یاسوج همچنین اشیایی از دوره اسلامی شامل سكه های اوایل اسلام، سكه های عهد صفوی و قجری، ظروف چینی آبی و سفید و اشیای دیگر چون خنجر و باروت نگهداری می شود. از دیگر اشیای موزه یاسوج می‌توان به سنگ‌های قیمتی با نام احجار كریمه یاد كرد كه جنبه‌های تزئینی و یا مذهبی آن نزد ایرانیان باستان اهمیت ویژه‌ای داشت. در موزه یاسوج در مجموع 270 شی از دوره‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است و این موزه از نمونه‌های برجسته یك موزه محلی و بومی است. این موزه از یك بخش باستان شناسی نیز تشكیل شده است و اشیای به نمایش درآمده در آن عمدتاً در كاوش‌های باستان شناختی و از دست قاچاقچیان اشیای عتیقه كشف شده و در برگیرنده سه دوره باستان شناسی پیش از تاریخ دوره تاریخی و دوره اسلامی است.


کهگیلویه و بویراحمد منطقه ناهمواری است. حدود سه چهارم مساحت منطقه از ارتفاعات و تپه ماهورها تشکیل شده است. دشتها تنها یک چهارم مساحت را تشکیل می دهند. بلندترین نقطه در این استان قله دنا واقع در شهرستان دنا با ارتفاع 4409 متر و پست ترین نقطه آن چره زن در جنوب غربی بی بی حکیمه در شهرستان گچساران می باشد که 197 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. کوههای این استان از رشته کوههای زاگرس به شمار می روند که در شمال با داشتن یخچال های طبیعی سرچشمه رودهای پرآب هستند. کوههای مهمی همچون کوه خائیز در جنوب دهدشت، کوههای نیل و حجال در شمال شرق یاسوج، کوه خامی در شمال شرق گچساران، کوه نور( نیر) در مرکز استان، کوههای سیاه وسفید در بهمئی و شرق لنده و کوه دل افروز در شمال و کوه ساورز از مهمترین کوههای استان به شمار می روند.
 

قله دنا: دنا بلندترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس در غرب ایران است. ارتفاع این قله ۴۴۰۹ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سی سخت جای گرفته است. شهرستانی که این قله در آن قرار دارد نیز شهرستان دنا نام دارد . مهمترین قلل مركزی دنا عبارتند از: لوكوره های مركزی و جنوبی، كل گردل، موروگل، قاش مستان، برج آسمانی و ماش . بلندترین قله كوه دنا قله قاش مستان، با ارتفاع 4450 است. تمام این قلل را می توان از روستای خفر صعود كرد. جاده ای آسفالته به طول 70 كیلومتر این روستا را به سمیرم وصل می كند. تنها جان پناه جبهه شمالی قلل دنا در بالا دست این روستا قرار دارد. از مبدأ روستای خفر بسته به این كه به كدام یك از قلل مركزی فوق بخواهیم صعود كنیم مسیرهای متعددی وجود دارد. مهمترین مسیر همان مسیر مالرویی است كه از تنگ قاش مستان به محلی به نام تله دژ می رود كه جان پناه در آن قرار دارد. راه سپس وارد تنگ موروگل شده پس از عبور از روی یخچال موروگل درگردنه موروگل به ارتفاع 4175 متر به خط الرأس اصلی می رسد. قله موروگل به ارتفاع 4420 متر در سمت راست و قله قاش مستان به ارتفاع 4450 متر در سمت چپ گردنه موروگل واقعند . ادامه خط الرأس از موروگل به سمت شمال غرب ما را به رشته تل گردل و سپس به رشته كوه لوكوره وقلل مختلف آن می رساند و از قله لوكوره مركزی با پیمودن یك بریدگی می توان به قله لوكوره غربی رفت كه در حد فاصل قلل مركزی و قلل شمالی است ، ادامه خط الرأس از قله قاش مستان به سمت جنوب شرقی ما را به قلل برج آسمانی و ماش می رساند. البته از مبدأ خفر دست یابی سریع به لوكوره ها و قله كل گردل امكان پذیر است. برای این كار باید به جای تنگ قاش مستان از راه مالروئی كه به موازات رودخانه خفر وجود دارد استفاده كرد و در خلاف جهت آب پیش رفت. این دره سپس به دره های فرعی دیگری منشعب می شود كه یكی از آنها دره لوكوره است كه مستقیماً به سمت لوكوره مركزی پیش می رود و دیگری تله گردل است كه در انتهای خویش ما را بر خط الرأس سوار كرده سریعأ به قله كل گردل می رساند. همچنین از مبدأ خفر دستیابی به قلل برج آسمانی و ماش سریع تر صورت می گیرد. برای این كار باید از راه مالروئی استفاده كرد كه ابتدا وارد تنگ قبله شده و سپس وارد تنگ زیبای دناسا می شود. این راه در نهایت پس از عبور از یخچالهای زیبا به گردنه دناسا رسیده سوار خط الرأس اصلی می شود. سمت راست گردنه قله برج آسمانی به ارتفاع 4435 متر و سمت چپ آن قله ماش به ارتفاع 4400 متر قرار دارد.

دزکوه: دزکوه نام کوهی است بلند در ضلع غربی بخش گرمسیری سوق از توابع شهرستان کهگیلویه که دوران قدیم با توجه به موقعیت خاص آن بعنوان دژی مستحکم در برابر اقوام یاغی و مهاجم از آن استفاده می شده که به همین مناسبت به این نام مشهور گردیده است . طبق اطلاعات این کوه فقط دارای یک مسیر ورودی پیاده رو در قدیم و هم اکنون دارای جاده ماشین رو به ارتفاع کوه می باشد و با توجه به وجود چشمه ای بر روی این کوه گرمسیری، دارای سکنه و روستا می باشد. رودخانه مارون از ضلع غربی و جنوبی این کوه جاری و به سد مارون در شمال بهبهان می پیوندد. این محل زادگاه هنرمند محبوب زنده یاد حسین پناهی می باشد.

عید نوروز: عید نوروز در كهگیلویه و بویراحمد از مراسم بسیار پر اهمیت است. در آخرین چهارشنبه سال معمولاً بچه های هر محل و آبادی در كوچه ها با هیزم جمع آوری شده آتش روشن می كنند. آنان از روی آتش می پرند و این شعر را كه زردی من از تو سرخی تو از من می خوانند. همچنین دو سه روز پیش از آغاز سال نو را عرفه یا خیرات نیمه برات می گویند. در این ایام تمامی خانواده از شیر و برنج و دانه هایی نظیر سیاه دانه، رازیانه نوعی غذای محلی به نام شیر برنج تهیه می كنند و همراه با نوعی حلوای محلی بین همسایگان توزیع می كنند. این رسم میان تركها و لرها بطور یكسان رایج است و معتقدند هر كس باید برای شادی روح اموات خود تا قبل از آغاز سال نو، به هفت خانوار خیرات بدهد. مردم بعد از خوردن خیراتی كه معمولاً همراه با نان محلی است برای مردگان آن شخص فاتحه می خوانند. همچنین قبل از سال نو افراد محل به خانواده شخصی كه یكی از بستگان خود را از دست داده می روند و از آنها می خواهند كه لباس های مشكی خود را در بیاورند و لباس های دیگری بپوشند. در گذشته كه وسایل ارتباط جمعی وجود نداشت، معمولاً ساكنان منطقه لحظه تحویل سال نو را نمی دانستند از این رو معتقد بودند كه حیواناتی نظیر گوسفند، اسب و یا پرندگانی چون مرغ و خروس در لحظه تحویل سال حركاتی از خود نشان می دهند. مثلاً اسب شیهه می كشد یا خروس بانگ می زند. اكنون با آمدن رادیو و تلویزیون این مشكل رفع شده است. با شروع سال جدید ابتدا به سراغ بزرگان فامیل می رفتند. این دید و بازدید ها تقریباً در تمامی سیزده روز نوروز ادامه داشت. پیش از سیزدهم زنان روستایی معمولاً سنگهای اطراف اجاق خود را بیرون می انداختند و مرغ یا گوسفندی را ذبح می كردند و خونش را در اجاق می ریختند و سپس گوشت قربانی را بین خانواده ها تقسیم می كردند. این مراسم برای دفع بلا در طول یك سال آینده صورت می گرفت. همچنین قبل از سال نو مراسم چاله گرم كنون و سفره پر كنون در كهگیلویه و بویراحمد مرسوم است. در چاله گرم كنون هر خانواده حتماً غذای گرم و مناسب تهیه می كرد. زمان این رسم شب قبل از آغاز سال نو بود. در منطقه بویراحمد شب چاله گرم كنون هر خانواده سفره خود را از نان پر می كرد به این امید كه سال پرخیز و بركتی داشته باشد.

مراسم ازدواج: یك مراسم عروسی معمولاً دارای مراحل مختلفی است. اولین مرحله خواستگاری یا گپ زنون می باشد. در این مرحله فامیل پسر با موافقت ازدواج پسر و دختر مورد نظر، از طرف پدر پسر فردی مأمور می شود تا موضوع را به طور سری به پدر دختر بگوید. معمولاً پدر دختر چند روزی را مهلت می خواهد و با فامیل خود مشورت می كند. در روز تعیین شده پدر دختر در صورت رضایت فامیل به فرستاده پدر داماد جواب مثبت می دهد. مراسم رسمی پس از این مرحله صورت می گیرد. آنگاه پدر پسر همراه چند نفر از ریش سفیدان فامیل خود با مقداری قند و گاهی اوقات سوغاتی های دیگری همچون گوسفند و بره به خانه دختر می روند و آشكارا خواستگاری می كنند برای مباركی قندی را می شكنند و به رسم " قند اشكن " معروف است.

بافت قالی و قالیچه طی سالهای متمادی در میان عشایر کهگیلویه و بویر احمد تکامل یافته است. بویژه بافت قالیچه در میان ایل نشینان و روستاییان بیشتر تولید می شود و به دلیل سهولت حمل و نقل طرفداران بیشتری دارد. قالی و قالیچه جزو وسایل ضروری زندگی ایل نشینان و جزو اصلی جهیزیه دختران می باشد. اجزای تشکیل دهنده قالی عبارتند از: پود، تار، پرزیا خواب قالی. در این استان جنس تارها از پنبه یا مخلوط پشم و مو است و جنس پودها از پشم یا پنبه می باشد. اما جنس پرز از پشم است و گاهی از کامواهای رنگی ( اکریلیک ) نیز استفاده می شود. دستگاههای بافندگی قالی و قالیچه در غالب نقاط این استان ساده بوده و توسط خود بافندگان ساخته می شود و مثل سایر عشایر و ایالات ایران از نوع دار افقی است. برای بافت یک قالی ممکن است یک یا دو زن به اتفاق هم کار کنند. زنان بافنده استان کهگیلویه و بویر احمد با تلفیق ذوق و سلیقه خود و با بکار بردن نقوش و طرحهای عشایری قالیهایی می بافند که بسیار زیباست. این نقوش برگرفته از پیشینیان و نسل های قبلی است که به بافندگان امروزی انتقال یافته است و با نقوشی از طبیعت پیرامون خود و اشیاء خود و اشیاء مورد علاقه تولید کنندگان ترکیب و مزین شده است. تعدادی از این نقوش به دلیل مجاورت عشایر کهگیلویه و بویر احمد با عشایر قشقایی و بختیاری وارد بافته های این عشایر شده است. یکی از نقوش تزیینی و قدیمی قالی های استان کهگیلویه و بویر احمد نقش حوض نام دارد. این نقشه مختص زمینه و متن قالی است. نقش حوض با استفاده خطوط شکسته فضاهای هندسی متن قالی بوجود می آید و بیشتر اوقات با نقوش گل خرده ( نقوشی کوچک مانند گل پنج پر ، چنگ) اطراف حوض ها و فضاهای خالی پر می شود. حوض انواع مختلفی دارد  نقش حوض ساده: بیشتر در قالبهای قدیمی ( تقریباً 130 سال پیش) دیده می شود. این نقش از یک مربع ساده تشکیل شده و در پیرامون آن هیچ نوع گل خرده ای وجود ندارد و در وسط آن نقش چنگ را می توان دید.
 

نقش حوض چند ضلعی: در این نوع نقش شکستگی خطوط بیشتر شده و اطراف و درون آن با خرده نقش پر شده است. در نمونه ای که تقریباً متعلق به 90 سال پیش است، نقش حوض شش ضلعی که در پیرامون و درون با خرده نقش مزین شده است، دیده می شود.

نقش حوض با نشان ساسانی: این نقش در قالی هایی که تقریباً قدیمی هستند، وجود دارد.
 

چند حوض در وسط: نمونه هایی از قالی های متعلق به 60 سال پیش به این طرف دیده شده است که نقش حوض های بزرگی در متن قالی و حوض های کوچکی پشت سر هم قرار گرفته اند.
 

حوض در حوض: در این نقش تنوع شکستگی ها بیشتر شده و شکلی را پدید می آورند که به نقش حوض در حوض معروف است. این نمونه ها در 40 سال اخیر بیشتر دیده می شوند.
از دیگر نقوش رایج در استان کهگیلویه و بویر احمد نقش خشت می باشد. در این نوع نقش متن قالی به مربع های 20 × 20 سانتی متر تقسیم و درون هر مربع یک طرح مستقل از دیگری بافته می شود. پیرامون مربع ها با یک حاشیه ساده محاط شده است و درون خشت ها از شکل های ساده شده طبیعی و اشیای مورد علاقه بافندگان منقوش می گردد. سرو یکی از شکل های ساده شده طبیعی است که در میان خشت ها بافته می شود. صنوبر و سرو که در جنگل های سرسبز این خطه به صورت تکه درخت دیده می شوند برای هنرمند قالیباف یاد آور سرسبزی جنگل و نمادی از شادابی و خرمی است. اصولاً سرو در هنر ایرانی به عنوان درخت مقدس و مظهر بهار و سرسبزی و مردانگی است. استفاده از سرو در تمدن آشوری و ایلامی و پس از آن در هخامنشی دیده شده است. سروهای قالی های عشایر کهگیلویه و بویر احمد به شکل یک سرو ایستاده با شاخه های افقی است. این نوع سرو در حجاری های تخت جمشید نیز دیده می شود. نقوش حیوانات در قالی های کهگیلویه و بویر احمد نیز رایج است. حیواناتی از قبیل آهو، شیر، خرس، کبک که سمبل زیبایی، شجاعت محسوب می شوند. از نقوش حیوانات نقش شیر اهمیت ویژه ای دارد. در بعضی از قالی ها یک یا دو شیر بزرگ در وسط قالی و شیرهای کوچکی در اطراف شیر بزرگ قرار می گیرند که نشان دهنده شجاعت و عظمت شیر بزرگ در برابر دیگر شیرها است. شیرهای بافته شده قالی های این خطه دارای یال و کوپال هستند. نقش سماور که در کنار نقش گیاهی بافته می شود و در سرتاسر متن قالی با تغییراتی در رنگ بافته می شود از نقوش دیگر قالی های عشایر استان کهگیلویه و بویر احمد است. از نقوش بکار رفته در قالی های عشایر از دو نقش نعلبکی و کله اسبی می توان نام برد که بیشتر در بافته های عشایر همجوار با عشایر قشقایی دیده می شود. این نقش به موازات حاشیه قالی، بصورت دو ستون با سرستون اسبی شکل در دو طرف قالی قرار می گیرد و یادآور سرستون های تخت جمشید است. حاشیه قالی های بویر احمد بسیار ساده است و شامل نقوش سرو و زنگوله، پنجه خرسی، صنوبری، گلسرخی، کژدمی و پنجره ای می باشد. حاشیه های قالی های قدیمی دارای تنوع بیشتری است و از نقوش هندسی در آنها استفاده شده است.

قالی، گبه، جاجیم، خورجین، سیاه چادر، نمد، جانمازی، پشتی، گمچه بافی.


طبقه بندی: جغرافیای استان،
برچسب ها: استان کهگیلویه و بویراحمد، سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد، دیدنی های استان کهگیلویه و بویراحمد،
[ سه شنبه 23 خرداد 1391 ] [ 09:38 ب.ظ ] [ ولی اله عنبری ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


در این وبلاگ سعی شده با بررسی و شناخت فرهنگ و تمدن غنی لری مخاطب آشنا شود و فرهنگ ها و آداب وسنن گذشتگان به نحوی موثر به نسل حال و آینده انتقال یابد . تلاش برآن است که حقایق مهم تاریخی استان منتشر شود تا ضمن بهره لازم بتوانیم اثرات مثبتی در جامعه داشته باشیم. ضمنا" جهت جذابیت بیشتر در این وبلاگ از موضوعات و لینکهای متنوعی استفاده خواهد شد . امید است بیننده گان محترم بهره کافی و وافی را از موضوعات ببرند .

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
آهنگ
نظر سنجی
ذکر ایام
هفته آب و هوا اوقات شرعی
لیگ برتر فوتبال ایران
استخاره با قرآن کریم
استخاره آنلاین با قرآن کریم

دیکشنری آنلاین

.

آپلود نامحدود از وب سایت متیل

آپلود عکس


منع کپی برداری ارسال لینک داغ کن - saedeconomy.mihanblog.com دعای فرج

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

موتورجستجوگر

Google

دنا
در كل اینترنت ،گوگل
درزیبا وب

آمار Web Analytics